Φίλε γονιέ, μάνα, πατέρας: άνοιξε τα μάτια. Δεν γίνεται να ταΐζουμε τα παιδιά μας φαΐ με μέτρο και να ταΐζουμε τον εγκέφαλό τους σκουπίδια χωρίς φρένο.
Το YouTube μπήκε στο σπίτι σαν «χαλαρό βιντεάκι» και έγινε νταντά, δάσκαλος, παρέα, πρότυπο. Και ποιοι κάνουν κουμάντο; Κάτι «τύποι» που φωνάζουν, βρίσκουν, πουλάνε μαγκιά και δραματάκι για views. Αυτό δεν είναι διασκέδαση. Είναι εκπαίδευση με λάθος δάσκαλο.
Τι βλέπει το παιδί;
- Κραυγές, challenge της κακιάς ώρας, «πλάκες» που είναι ξεφτίλα.
- «Επιτυχία» ίσον λεφτά-αμάξια-like.
- Μηδέν υπομονή. Όλα τώρα, όλα εύκολα, όλα για το μάτι.
- Γλώσσα βρισιδιού σαν να ’ναι φυσιολογική.
Και μετά απορούμε γιατί το παιδί γίνεται νευρικό, κολλάει οθόνη, πετάει «κοσμήματα», βαριέται σχολείο και κανόνες. Μα έτσι το μάθανε: ένταση, θόρυβος, τσίτα, ανταμοιβή κάθε δέκα δευτερόλεπτα. Το μυαλό ζαλίζεται και ζητάει κι άλλο.
«Έλα μωρέ, ένα βίντεο είναι»
Όχι. Είναι αλγόριθμος. Σου σπρώχνει ό,τι κρατάει την προσοχή. Θες ησυχία; Θα σου φέρει φασαρία. Θες ποιότητα; Θα στη θάψει κάτω από δέκα thumbnail με ανοιχτά στόματα και τίτλους «ΣΟΚ». Αν δεν βάλεις εσύ φρένο, δεν θα βάλει κανείς.
Σημάδια ότι το πράγμα ξέφυγε
- Το παιδί εκνευρίζεται όταν του κλείνεις την οθόνη.
- Μιλάει σαν τον «ινφλουένσερ» που βλέπει.
- Δεν παίζει, δεν διαβάζει, δεν συγκεντρώνεται.
- Ζητάει πράγματα «γιατί τα έχουν όλοι». Όχι, δεν τα έχουν όλοι. Τα είδε σε βίντεο.
Πάμε πρακτικά — από σήμερα
- Ώρες και τέλος. Βάλε όριο (π.χ. 30–45’ καθημερινές, 60’ ΣΚ). Όχι «όταν θυμηθώ». Σταθερά.
- YouTube, αλλά με φύλακα. Restricted Mode, ξεκάθαρα. Λίστες με συγκεκριμένα κανάλια που έχεις δει εσύ πρώτος.
- Σαλόνι, όχι κρεβάτι. Οθόνες σε κοινόχρηστο χώρο. Να βλέπεις τι βλέπει.
- Όχι αυτόματο επόμενο. Κόψε το autoplay. Τελείωσε το βίντεο; Τελείωσε και η ώρα.
- Μίλα καθαρά. «Αυτό που είπε/έκανε είναι λάθος γιατί…». Τα παιδιά καταλαβαίνουν όταν τους μιλάς σαν ανθρώπους, όχι σαν ρομπότ.
- Δώσε εναλλακτική. Δεν λες απλά «όχι». Προτείνεις: επιτραπέζιο, μπάλα, ζωγραφική, μουσική, βιβλίο, βόλτα.
- Γίνε παράδειγμα. Αν εσύ είσαι μόνιμα με κινητό, τι να σου πω… Άσε το κινητό στο τραπέζι. Κοίτα τον άνθρωπό σου, όχι την οθόνη.
- Μάθε το «όχι». Κάποια κανάλια κόβονται μαχαίρι. Δεν διαπραγματευόμαστε αγένεια, βρισίδι, τοξικότητα.
- Κάνε «εξέταση» περιεχομένου. Κάθε εβδομάδα δες μαζί του τι ακριβώς παρακολουθεί. Ρώτα «τι σου άρεσε; τι σε βοήθησε; τι έμαθες;».
- Κουβέντα για λεφτά & διαφήμιση. Πες του ότι οι τύποι βγάζουν χρήμα από τα views. Άλλο διασκέδαση, άλλο πλύσιμο εγκεφάλου.
Τι κρατάμε και τι πετάμε
- Κρατάμε κανάλια που μαθαίνουν κάτι: επιστήμη, τέχνη, ιστορία, χειροτεχνία, αθλήματα, ήρεμο χιούμορ χωρίς προσβολές.
- Πετάμε τα τοξικά: φωνές, προκλήσεις επικίνδυνες, bullying, «γρήγορα λεφτά», «γρήγορη δόξα», «ό,τι να ’ναι» ατάκες.
Σπίτι με κανόνες, όχι στρατόπεδο
Γράψ’ τους σε χαρτί, κολλήστε τους στο ψυγείο:
- Οθόνες: μόνο μετά τα βασικά (διάβασμα, φαγητό, τακτοποίηση).
- Χωρίς οθόνες στο τραπέζι και πριν τον ύπνο.
- Μία προγραμματισμένη ώρα θέασης, με χρονόμετρο.
- Όταν τελειώνει ο χρόνος, τελειώνει. Δεν κάνουμε παζάρια.
Το μεγάλο ζύγι
Θέλεις παιδί ήσυχο για μια ώρα και άγριο όλη μέρα; Ή παιδί που μαθαίνει να σέβεται τον εαυτό του και τους άλλους; Η εύκολη λύση είναι να πατήσεις «play». Η σωστή λύση είναι να πατήσεις όρια. Δεν είναι κακία. Είναι φροντίδα.
Τελικό και ξεκάθαρο
Τα παιδιά μας δεν χρειάζονται άλλους «ήρωες» που πουλάνε φούμαρα. Μας χρειάζονται εμάς: παρόντες, σταθερούς, δίκαιους. Κλείσε το βίντεο όταν πρέπει. Άνοιξε κουβέντα όταν πρέπει. Δώσε παράδειγμα πάντα.
Και να θυμάσαι: το σπίτι είναι σχολείο. Κι ο δάσκαλος είσαι εσύ.